lördag 9 februari 2013

Danmark - Upplev spökande danska slott

Efter en vecka på danska spökande slott kunde jag konstatera att de danska spökena är ganska trevliga. På det ena slottet efter det andra i Danmark berättade man tårdrypande historier om spökande pigor som ”gick igen”.

 
 
Jo, det var ofta pigor i 18-20-årsåldern som man slagit ihjäl efter att de blivit gravida. Inte allt för sällan var det slottsherren själv som var gravören och som hämnd var det ofta dessa pigor som spökade. Men så avslutade man alltid sitt berättande med att förklara att det var snälla spöken.

 

På Kokkedal Slot fick jag förmånen att få ligga i det rum där det enligt hörsägen skulle spöka. Jag måste erkänna att jag efter att åkt runt några dagar på dessa slott där det stora temat var spöken, blev jag lite påverkad. Jag tittade under sängen innan jag la mig. Tro mig eller ej, man blir påverkad. Trots att jag intellektuellt inser att det handlar och paketering och marknadsföring av dessa slott. Turister ska ju ha en historia och gärna lite spänning. www.slotshotel.dk

 På Højriis slot i Mors, där får turisterna spänning. Där gäller det att finna mördaren. Man har riggat en mordgåta i en mycket autentisk miljö. Här gäller det att följa spår som leder dig runt hela slottet, där du har möjligheter att testa dina färdigheter som detektiv. Här finns två svårhetsgrader, en för mästerdetektiver och en som är en aning lättare. Ett populärt utflyktsmål för alla åldrar och inte minst för barnfamiljer, där belöningen är ett diplom. www.hojriis.dk

På Højriis slot har de riggat en mordgåta i en mycket autentisk miljö. Här gäller det att lista ut vem mördaren är. Ett populärt utflyktsmål för alla åldrar och inte minst för barnfamiljer.

 I Danmark finns det många intressanta slott och kronan på verket enligt många är Voergaard Castle som fungerar som ett slottsmuseum. Slottet har en omfattande samling av europeisk konst och möbler, bland annat verk av Goya, Rubens, Raphael och El Greco och skatter från Napoleon I, Ludvig XIV, Louis XVI och Marie-Antoinettes personliga möbler. Hemsida www.voergaardslot.dk

Text och foto: Göran Rydell

 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar