onsdag 6 februari 2013

Teneriffa: En golfupplevelse bland växter i extrema färger i kontrast till den blå Atlanten

Planet har landat på ett av de två flygfälten på Teneriffa. Datumet är den 13 juni och värmen är behaglig, mellan 20 och 25 grader i luften. Medan det hemma i Sverige är värmebölja. Litet av upp och nedvända världen. Klimatet här på denna ö- grupp utanför Afrikas kust är behaglig nästan året om.



Mina förväntningar är stora inför möjligheten att få spela på tre golfbanor av klass. Och redan på den första banan jag spelade på infriade mina förväntningar. Buenavista Golf i Teneriffas nordvästra hörnet, var en upplevelse. Den ligger vid bergskedjan Tana och i kanten till Atlanten, en bana designad av Severiano Ballesteros som öppnade under hösten 2003.

Det var en härlig känsla att spela på Buenavista golf resort med atlanten på ena sidan och en bergskedja på den andra

Det var en härlig känsla att spela med atlanten på ena sidan och en bergskedja på den andra. En bana jag kan rekommendera. För den som inte slår rakt kan den lätt betraktas som en bollslukarbana. Jag försäkrar att man lär sig snabbt att inte vara alltför envis med att få fram sina bollar i snåren mellan taggiga kaktusar. Damerna i bollen till trots, var jag vid ett tillfälle tvungen att dra ned byxorna för att dra ur massor med små och tunna gula kaktusstickor från mina lår. Varje gång jag sedan tog stans gick de stickor som var kvar i byxorna in i skinnet. Så den banan glömmer jag aldrig.

En bana som utmärkte sig för ordning och reda, där allt klaffade enligt plan var Golf Costa Adeje. Utöver att banan var trevlig att spela var golfbilarna försedda med GPS, där man vid varje Tee såg hur hålet såg ut. Och ute på farwai ställde man golfbilen vid bollen och kunde se hur långt det var till mitten av green.

Ta färjan till La Gomera
Teneriffa är hårt exploaterat för turism och man kan lätt bli trött på denna miljö med souvenirbutiker och restauranger. Medicinen heter La Gomera.

På denna mycket speciella ön finns en intressant hotellanläggning Hotel Jardín Tecina, på en klippa vid med en utsikt mot Atlanten. Här finns också en imponerande trädgårdsanläggning och detta ligger inte långt från Tecina Golf.

 


Denna golfbana är byggd efter samma princip som en slalombacke. Du tar dig upp till första Tee på berget stopp, och spelar dig sedan med till hål 18 och klubbhuset. Vissa hål är byggda på platåer av ett före detta bananplantage, här gäller det att ha kontroll över sina inspel, för att snabbt få stopp på bollen. En fantastisk miljö där man lätt får en känsla av att man är i en botanisk trädgård med växter i alla färger och former i kontrast till den blå Atlanten.

Text och foto: Göran Rydell.
www.bulletin.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar