onsdag 6 februari 2013

Azorerna ger ett spektra av teman med Golf, vandring, cykling och dykning

Azorerna ger ett spektra av teman med Golf, vandring, cykling och dykning



När jag satt där i planet på väg ned till Azorerna kom jag att tänka på de reaktioner jag fått av min omgivning, när jag berättat om mina planer på att spela golf på denna ögrupp. ”Regnar det inte mycket där” undrade en kamrat lite försiktigt. Medan andra inledde samtalet på paraplyer och stövlar.

Så här med facit i hand kan jag konstatera att visst regnade det en del på denna tropiska ö-grupp. Det speciella var ett mycket fint duggregn som nästan var behagligt eftersom det var varmt, omkring 20 grader Celsius. Vid några tillfällen kom det en skur som varade i cirka fem minuter för att avlösas av sol. Naturligtvis ger detta ombytliga klimat en fantastisk grönska. Något som var mycket tacksamt för öns mjölkbönder. Eftersom temperaturen håller från 11 grader på vintern till 26 grader på sommaren, hålls djuren ute på fälten och mjölkas ofta för hand på plats.




Är man intresserad av kultur, vandring golf eller något annat tema, kan Azorerna rekommenderas.
En av de guider jag talade med berättade att när Solresor startade sin stora satsning på Azorerna vädrade många bar- och restaurangägare morgonluft och förväntade sin en invasion av svenskar till sina näringsställen. Men det visade sig att dessa svenskar inte var vanliga dussinturister utan mer inriktade på upplevelser som vandring, cykling, dykning och gav sig iväg med sina trangiakök.
Det finns tre banor på öarna, två på huvudön Sao
Miguel och en bana på grannön Terceira
För oss golfare är den här ögruppen intressant med sin speciella natur som det är svårt att bli trött på. Det finns tre banor på öarna, två på huvudön Sao Miguel och en bana på grannön Terceira. Jag spelade på alla tre banorna. De håller en hög klass även om jag i första hand återvänder till Batalha som ligger en tjugo minuters bilresa från stadskärnan i Ponta Delgada på huvudön Sao Miguel.
När jag kom till staden Ponta Delgada på Sao Miguel reagerade jag på att alla bilar var väldigt små. Ja, deras vagnpark bestod mest av små smidiga bilar. Förklaringen var naturligtvis smala slingriga serpentinvägar och stadens trånga gränder, där det gällde att fälla in backspeglarna.


Som många andra vulkanista öar finns det här gått om varma källor. En mycket fin restaurang som vi besökte kokade sina kalopsliknande anrättningar genom att sänka den kokkärl i marken. Rent generellt var det hög klass på maten.

Text och foto: Göran Rydell.
www.bulletin.se



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar