lördag 9 februari 2013

Kenya på väg tillbaka som turistland


 Lite syniskt kan man konstatera att nu är det kanske rätt tillfälle för en semester och safari i Kenya. Efter de politiskaoroligheterna för något år sedan är det fortfarande förhållandevis få turister i landet, något som bör påverka priserna för resor nedåt. Men Kenya är sakta men säkert på väg tillbaka till att vara det stora turistland som det var innan oroligheterna.

När jag var i Kenya låg turismen nästan helt på sparlåga. De som sålde souvenirer hade det tuft.

 

  Detta var min första safari, och det som förvånade mig var att man kom djuren så nära. Här lekte elefantungarna ute på savannen och jag lyckades få bilder på the big five. Det fina med de här safariresorna är att man kommer djuren så nära att man för det mesta klarar sig med en ganska ordinär kamera. Själv åkte jag med Jumbo Tours.
 
Kenya är som ett stort uppdukat smörgårdsbord, och beskrivs gärna som kontrasternas land. Det ligger i hjärtat av safariområdet med ett variationsrikt utbud av djurliv. Kenya är det klassiska safarilandet med stora stäpper med hjordar av elefanter, sebror, antiloper och andra gräsätare i detta något udda landskap.

I bakgrunden kunde man se ett snötäckt Kilimanjaro.

Utan tvekan är det en speciell känsla att en tidig morgon med ett snötäckt Kilimanjaro i bakgrunden fotografera lejon. Här erbjuds en mängd varianter på safari där man kan uppleva och fotografera djuren i deras rätta miljö. Själv var jag med på några varianter av safariturer som erbjöds, och lyckades med kameran att dokumentera The big five, Lejon, buffel, noshörning, leopard och elefant. När denna vecka var över jag ganska trött, efter alla upplevelser och brist på sömn. Det jag ångrar är att jag inte stannade ytterligare en vecka för sola, bada och snorkla vid Kenyas kust.

 

Kenya är verkligen Afrika
Under min safari färdades vi åtskilliga mil på allt från breda asfalterade landsvägar till gropiga grusvägar. Genom byar med marknader, där småbönder sålde det de odlat. Det fantasiska var alla dessa färgsprakade hus, lukterna och människor klädda i starka färger. Här fick jag lära mig att man kunde stapla potatis i pyramidform.

Många fäder cyklar långt för att hämta vatten och ved.

Visst fanns det en hel del bilar och olika typer av fordon. Men, det jag mins var det kämpande folket, där många fäder cyklade långt på en överlastad cykel för att hämta vatten och ved. Och där man tog man tillvara vägrenen för att odla sin potatis för sitt husbehov.

 

När vi hade landat i Nairobi bar det iväg ut på en 2,5 timmars resa till Kenyas högland, in i skogarna vid foten av Mount Kenya. Övernattning på Mountain Lodge, där det finns en stor veranda vid ett belyst vattenhål. Där kunde man sitta i den ljumna kvällsluften och se när djuren kom för att dricka.


 

 

Här fick vi vara med om skogsvandring med en botaniker som var kunnig på medicinalväxter. Han visade oss vilka växter som var bra mot nässelklåda med mera. Till en början nonchalerade jag nässlorna eftersom jag hade långbyxor, men det spelade ingen roll, nässlorna brände igenom. Det jag mest mins var de snabba och intensiva myrorna, man behövde inte stå sill många hundradels sekunder innan myrorna var på väg upp efter benen. Det var min första bekantskap med de afrikanska vilda djuren. På väg till Masai Mara för få uppleva djuren på de olika nationalparkerna passerade vi ekvatorn och där kunde man av kreativa entreprenörer köpa sig ett bevis på att man passerat. Visst är det något speciellt med att få uppleva Afrikas vilda djur på så nära håll. Nu kan man hoppas att det politiska lugn som råder håller i sig. Här finns så mycket där Safari endast är en del.

Text och foto: Göran Rydell

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar